Van Ella naar Kandy

4 december 2017 - Galle, Sri Lanka

Hi allemaal!

Weer even een update uit Sri Lanka land!

Afgelopen weekend zijn we vier dagen op reis geweest samen met nog drie andere vrijwilligers. Het hele weekend zouden we een driver bij ons hebben die ons van hot naar her zou brengen en het hele weekend was voor ons geregeld. We vertrokken donderdagochtend naar Ella, een van de bekendste backpackers dorpjes (eigenlijk maar één straat) en vanuit Ella kan je naar Kandy (een andere stad) reizen met de trein. Van Ella naar Kandy is dé mooiste treinreis van Sri Lanka en misschien wel van de wereld. Dit hele weekend stond in het teken van deze treinreis en hier heb ik al vanaf het begin van onze reis naar uit gekeken, tot het moment daar was... Van woensdag op donderdag nacht had het super hard gestormd en geregend, waardoor een deel van het spoor kapot was gegaan. Helaas kon deze reis dus niet doorgaan, maar we hadden wel een alternatief bedacht. Namelijk van Nuna Oya naar Kandy. We zouden dan wel het mooiste deel missen van de treinreis, maar alles beter dan niks.

De treinreis hadden we vrijdagochtend gedaan. Donderdag hadden we Little Adams Peak beklommen vlakbij Ella. Dat is een mini versie van de Adams Peak. Echt prachtig uitzicht! Verder hadden we die dag ook nog een boeddhistische tempel bezocht en hebben we op de nine arch bridge gestaan! Dit is een hele hoge brug waar de trein overheen zou rijden. 's Avonds zouden we in een luxe hotel slapen met mooi uitzicht, maar door de storm was de elektriciteit uitgevallen. Na nog ruim een uur zoeken en twee hotels verder, hadden we eindelijk een hotel gevonden waar we konden slapen.

Na de treinreis van vrijdagochtend hadden we in een super mooi restaurant gegeten waar we uitzicht hadden op Kandy lake (een meer middenin Kandy). Verder hadden we die avond nog een voorstelling gezien van culturele dansen en hebben we de tempel van de Gouden Tand bezocht! Twee leuke manieren om zo de Sri Lankaanse cultuur te leren kennen. Ze noemen Kandy ook wel de culturele stad van Sri Lanka.

Zaterdagochtend zijn we naar een hindoeistische tempel geweest. Heel indrukwekkend om te zien, van binnen en van buiten! Zoveel kleuren en beelden dat je soms niet weet waar je kijken moet. Verder zijn we die dag ook nog naar een kruidentuin geweest waar ik achteraf een heerlijke nekmassage kreeg! Na deze twee activiteiten gingen we dan eindelijk naar de tweede highlight waar we naar uit gekeken hadden: Sygiria! Sygiria noemen ze ook wel Lions Rock, vanwege de leeuwenpoten die onderaan de berg staan. Het is een berg van meer dan 1000 traptreden. Je moet er even je best voor doen, maar het uitzicht was de beloning waard!

Zaterdagavond sliepen we in een olifantenhotel! Super mooi hotel waar we zondagochtend wakker werden met uitzicht op een rivier waar de olifanten in badderden. Heel vet om te zien, maar ook heel dubbel. Ik had gehoopt dat de olifanten uit zichzelf de rivier in liepen, maar de olifanten zaten met kettingen vast en werden in bedwang gehouden door mannetjes met een stok... Heel dubbel om dit te zien. Ik voelde me haast een beetje schuldig.

Daarnaast hadden we die dag een olifant gewassen in het millenium elephant park en kregen we een douche uit een olifantenslurf terwijl we op die olifant zaten. Ook weer super vet, maar ook weer heel erg dubbel... Verder zijn we die dag nog naar een theefabriek geweest waar we een rondleiding hebben gehad en echte Sri Lankaanse thee hebben gedronken! Erg lekker.

Het was een heftig, maar super geslaagd weekend! Nog maar 2,5 week te gaan!

Liefs, Nienke

1. Ko en anneke feekman:
    4 december 2017
    Hoi nieke en andere dames,
    Wat zijn we jaloers op jullie, wat jullie allemaal meemaken alleen jammer van die regen waardoor die treinreis niet doorging toch nog op een olifant gezeten.....
  2. Merie:
    5 december 2017
    What a fantastic experience for you all. An action packed weekend full of everything!