Drukke werkdagen en ontspannen weekenden

20 november 2017 - Galle, Sri Lanka

Lieve allemaal,

Wat gaat de tijd toch snel hier in Sri Lanka. Er zijn alweer vier weken voorbij en woensdag zitten we al op de helft van ons avontuur!

De projecten draaien volop en daarnaast doen we in de weekenden leuke uitstapjes. Vorig weekend zijn we met een aantal andere vrijwilligers naar Sinharaya National Park geweest, een jungle waar we doorheen gewandeld hebben en hebben gezwommen in een waterval!

Afgelopen zaterdag zijn we naar Weligama gegaan, waar ik voor het eerst gesurft heb. Echt super leuke ervaring en ik kon zelfs al een beetje staan. Zondag zijn we naar Hikkaduwa gegaan. Daar hebben we een tsunami museum bezocht. Eigenlijk was het een huis wat opnieuw was opgebouwd op de plek waar het voormalige huis van de eigenares stond, welke volledig was verwoest tijdens de tsunami in 2004. Er hingen foto's door het huis met bijbehorende informatie. Erg heftig en indrukwekkend om te zien. Wel goed om hier even bij stil te staan en om te beseffen dat geld en bezit eigenlijk weinig voorstellen op het moment dat je het kwijtraakt. Haar boodschap was ook: het is veel belangrijker om je geliefden om je heen te hebben dan al die dingen die je toch niet kan meenemen als je komt te overlijden. Na het tsunami museum zijn we met een echte Sri Lankaanse catamaran de zee op gegaan en waar we heerlijk hebben.

We zijn al aardig op weg met het revalidatiecentrum. Zo hebben we een logo en een naam bedacht, een visitekaartje gemaakt en document gemaakt met een ergotherapeutisch procesmodel wat richting geeft aan onze behandelingen en een format met de verslaglegging van de behandelingen. Aankomende weken willen we aandacht besteden aan een nieuwe locatie voor het revalidatiecentrum en willen graag met een lokale ergotherapeut afspreken om een beeld te kunnen vormen van hun manier van behandelen.Op maandag en donderdag geven wij ergotherapie- en fysiotherapiebehandelingen aan cliënten uit de lage inkomensklasse. Tijdens deze behandelingen merk ik dat het geven van ergotherapiebehandelingen totaal niet overeenkomt met de behandelingen die ik in Nederland zou geven. De cliënten praten erg om hun handelingsprobleem heen en geven ons de totale regie over hun behandelingen, terwijl in Nederland juist de cliënt centraal staat en hun mening in het behandelproces erg belangrijk is.

Voor het revalidatiecentrum werken we samen met een neurochirurg (Nishantha) uit het ziekenhuis. We hebben regelmatig bijeenkomsten met Nishantha, waarbij hij ons ophaalt met zijn Jaguar (oh my god), uiteten gaan bij het Jetwing Light House (vijfsterrenhotel, zoek maar op!) en hij voor ons betaald. Echt zo'n te gekke ervaring! Wel heel dubbel, aangezien we voor de armen werken en in onze eigen tijd deze luxe bijeenkomsten hebben.

Nu zijn jullie weer helemaal up to date. Tot snel!

Liefs, Nienke