Het avontuur is begonnen

28 oktober 2017 - Galle, Sri Lanka

Hoihoi allemaal,

Eindelijk, we zijn in Sri Lanka! Wat eerst als een soort grapje begon, is nu werkelijkheid geworden. We zijn hier nu vier dagen en hebben al zoveel meegemaakt.

Onze reis begon met het afscheid nemen van iedereen op Schiphol wat best moeilijk was, maar toen dat eenmaal achter de rug was kon ons avontuur echt beginnen. We vlogen eerst naar Londen, toen naar Doha en toen door naar Colombo. De vlucht naar Doha was zo rustig dat we alle drie vier stoelen op een rij hadden en hierdoor lekker konden slapen. Verder liep de reis voorspoedig.

Toen we eenmaal in Colombo waren aangekomen, werden we opgehaald door een taxi die ons naar het hotel in Negombo bracht. Dit was ongeveer een halfuurtje rijden. Helaas konden we weinig van Colombo en Negombo zien, aangezien het een uur na aankomst al donker was geworden. Wel kwamen we er al gauw achter hoe het verkeer in Sri Lanka eraan toegaat: super chaotisch en ongeorganiseerd. Iedereen rijdt door elkaar met verschillende snelheden, waaraan we erg moesten wennen.

Aangekomen in Negombo hadden we een fijn hotel met uitzicht op zee (wat we pas de volgende ochtend konden zien). Het slapen was alleen een dingetje. Na een uur geslapen te hebben werd ik alweer wakker en kon ik moeilijk in slaap komen. Eindelijk in slaap gekomen werden we alle drie rond half vier ’s nachts wakker door kei harde onweer en regen. Het sloeg zelfs bij ons in de ventilator aan het plafond in!

De volgende dag zouden we met de trein naar Matara gaan, waar we in een B&B zouden overnachten, alleen hadden we er toch voor gekozen om met een taxi te gaan. Dit zou makkelijker en sneller zijn, maar dit bleek achteraf een hele ervaring. De taxichauffeur viel halverwege in slaap en na lang zoeken waren we uiteindelijk na 3,5 uur eindelijk bij de B&B aangekomen, welke direct aan het strand lag. We hadden zelfs een schildpad gezien!

De volgende dag werden we opgehaald door een taxichauffeur van de organisator van de projecten en reden we binnen een halfuurtje naar de plek in Galle waar we aankomende tijd zullen verblijven. Dit voelde als een opluchting aangezien we nu eindelijk de tijd hebben om bij te komen en niet meer uit onze koffer hoeven te leven.

De organisator begroetten ons met een warm welkom en regelde gelijk een tuktuk voor ons om een SIM-kaart te kopen en om Galle te verkennen. Tijdens het avondeten hadden we de rest van de vrijwilligers ontmoet. Zij vertelden dat ze de volgende dag een safari gingen doen en hier waren wij ook wel voor in.

Wij dachten vandaag dus alleen een safaritocht te maken, maar het werd uiteindelijk een volgeplande dag. Onze dag begon al om kwart over vier ’s ochtends. Veel te vroeg, maar het was het waard. Ik heb voor het eerst een safaritocht gemaakt, een tempel bezocht, een kruidentuin bezocht waar ze natuurlijke geneesmiddelen maken, echt Sri Lankaans eten gegeten als lunch (rice and curry) en een turtle house bezocht waar ze gewonde schildpadden verzorgen die niet in de oceaan kunnen blijven leven.

Aankomende week gaan we starten met de projecten. Deze eerste week zal voor ons worden georganiseerd en daarna kunnen wij zelf een planning maken. Het schijnt dat we zelfs met hersenoperaties gaan meekijken! Morgen eerst een lekkere stranddag om bij te komen.

Jullie horen snel weer van mij.

Liefs, Nienke